Szia Sorstárs!
Neked is gondot okoz, hogy „milyen nyelven” beszélj az ügyfeleiddel, vásárlóiddal? Nem tudod, mennyire viheted be a szakmai kifejezéseket a beszélgetéseidbe? Félsz, hogy emiatt félresiklik a kommunikációd?
A mai adásban erről beszélgettünk.
Mai témánk a megfelelő kommunikáció megtalálása, az ügyfelekre való ráhangolódás.
A Női Sikertréner Sikeres Nők podcast sorozatának # 12. részében Nagy Erikával, a Mompreneurs közösség alapítójával arról beszélgetünk, mire kell odafigyelni az ügyfeleinkkel folytatott beszélgetések, kommunikáció kapcsán, illetve hogyan kerüljük el saját szakmaiságunk csapdáit.
Az adásban érintjük,
- miért nem jó a túlzott szakmaiság az ügyfélkommunikációban,
- milyen benyomást kelthetünk a tudásunk túlzott hangsúlyozásával,
- hogyan lehetünk ezzel szemben könnyen érthetők,
- hogyan juttassuk el a pontos üzenetünket a másik félhez,
- hogyan kerüljük el az egyirányú kommunikációt, illetve
- hogyan kapcsolódjunk ügyfeleinkhez már az első beszélgetés alkalmával.
Tisztán kell látnunk, mennyire fontos, hogy ügyfélbarát legyen a kommunikációnk. Egy orvos esetén némileg érthető, hogy előszeretettel használja a szakmai zsargont. Ettől tűnhet a páciens szemében nagytudásúnak, hitelesnek, vagy akár meggyőzőnek is. Másrészről, nagyon zavaró betegként, amikor elzárva érezzük magunkat a minket érintő információktól, mert nem értjük az elhangzott kifejezéseket. Jogászként sem szerencsés, ha nem tudunk elszakadni a jogi formuláktól és nyelvezettől, amikor laikusokkal beszélgetünk.
Természetesen minden szakmának megvannak a maga kifejezései, amelyek használatával erőt demonstrálhatunk, profinak tűnhetünk, de vajon tényleg az a fontos, hogy kifejezzük a szakmai profizmusunkat? Vagy sokkal fontosabb az, hogy a vevőink, ügyfeleink részére érthetően és világosan kommunikáljunk?
Ha téged is foglalkoztatnak ezek a kérdések, ha te is bizonytalan vagy a saját kommunikációd helyességében, mindenképp hallgasd meg az adást!
- Soundcloudon gépről/ telefonról keress rá a „Női Sikertréner” vagy a „Sikeres Nők” elnevezésekre.
- Androidos telefonnal letöltheted magát az ingyenes Podcast Addict applikációt, ahol a „Sikeres Nők”-re rákeresve szintén megtalálsz bennünket.
- iPhone-ról az iTunes podcastek között keress bennünket.
Útravaló
Összeszedtem, melyek azok a pontok, amelyek segíthetnek jó irányba terelni a szakmai kommunikációdat. Itt a mai útravalód:
- Ne felejtsd el, hogy a szakmánk erősen hat ránk, így észre sem vesszük, hogy már a hétköznapokban is szakzsargonokat használunk, vagy ilyen stílusban kommunikálunk. Ehhez nem tud minden partner érdemben kapcsolódni.
- Nem feltétlenül hat pozitívan az ügyfélre, ha nem érti meg a mondanivalónkat, még ha úgy is neveltek bennünket, hogy a szakmai nyelv egyfajta státuszszimbólum.
- A legnagyobb kérdés, hogy mit akarsz kifejezni. Tekintélyt, felsőbbrendűséget, vagy inkább kapcsolódási lehetőséget?
- B2B-ben és B2C-ben is másképp kell kommunikálnunk. Próbáld meg különválasztani a kettőt!
- A szakmaiság átadása fontos, de a kommunikációdban elengedhetetlen, hogy az ügyfélhez passzolóan találd meg a megfelelő nyelvezetet. Ellenkező esetben irritáló lehet az egyirányúnak ható beszélgetés.
- Az ügyfél tulajdonképpen a partnered is; nem szabad, hogy kívülállónak érezze magát a veled folytatott beszélgetései során.
- Vedd figyelembe, hogy hogyan tudd hozzád kapcsolódni: ne azt hangsúlyozd, te miért vagy jó, hanem azt, hogy hogyan tudsz neki segíteni, ő mit tud „belőled” profitálni.
- Teszteld magad! Beszélgess 4-5 olyan emberrel, aki nem szakmabeli, és kérdezd meg őket, értenek-e téged. Ha igen, jó úton vagy. Ha nem, kezdj el dolgozni a kommunikációdon.
- Ha kérdésed lenne az elhangzottakkal kapcsolatban, vagy segítségre van szükséged, keress meg nyugodtan.
Neked mit adott a mai adás? Mit tanultál ebből a podcast részből? Írd le magadnak! Sőt, ha kedved van, írd meg nekem is! Igazán kíváncsi vagyok.
Kapcsolódó cikkem
A hozzászólások jelenleg nem engedélyezettek ezen a részen.