Pénzügyi üvegplafon
Mi az a pénzügyi üvegplafon?
Mindenkinek van egy képzeletbeli pénzügyi határa, egy pont, aminél úgy gondolja, nem tud többet keresni a vállalkozásával. Nőknél ez a pénzügyi üvegplafon még nyilvánvalóbban érzékelhető.
Az üvegplafon létezésére a legjobb példa, mikor ugyanazt a tevékenységet folytató vállalkozókat kérdezünk meg arról, hogy szerintük mennyi pénzt tudnak majd keresni a vállalkozásukkal.
Érdekes módon a válaszokban komoly nagyságrendi eltérések vannak. Van, aki százezres, más milliós, megint más százmilliós nagyságban határozza ezt meg. Pedig a cégeik ugyanazon a piaci szegmensen belül működő vállalkozások. Bár alapból azt gondolnánk, hogy egy vállalkozás profilja és működése alapvetően meghatározza, hogy mekkora bevételt realizálhat, de ez valójában nem így van. Sokkal jobban meghatározza az, hogy a vállalkozó mit gondol a pénzről. Úgy is lehet mondani, mi döntjük el, melyik ligában játszunk!
De honnan jön az üvegplafon?
Nyilván köze van az önbecsülésünkhöz, de a családból hozott minták nagyobb mértékben befolyásolják azt. Az, amit láttunk, hogy miként viszonyuljunk a pénzhez, valamint annak megszerzéséhez. Elhisszük-e, hogy lehetünk gazdagok? Sikeresek? Esetleg állandó pénzavarral küzdünk, vagy azt tanultuk otthon, hogy pénzről nem illik beszélni? Vagy úgy gondoljuk, hogy sok pénzt, csak és kizárólag rengeteg munkával lehet keresni? Számos más hiedelem, előfeltételezés van, ami befolyásolja a pénzhez való viszonyunkat, és ezeket a hiedelmeket, feltételezéseket az árazásunkban, a piaci működésünkben is érvényesítjük.
Nekem is van pénzügyi üvegplafonom?
Igen, mindenkinek van ilyen felső üveghatára. Amikor egy női vállalkozó eljön hozzám egyéni coachingra, vagy valamelyik csoportomba, és elkezd beszélni a vállalkozásáról, rövid időn belül tudom, hogy hol van az ő személyes üvegplafonja. Az üvegplafon megléte önmagában nem gond, problémát csak akkor jelent, ha ez a határ túlságosan alacsony az igényeinkhez képest, vagy folyamatosan akadályoz minket abban, hogy fejlesszük vállalkozásunkat.
Gondold végig, neked hol van az üvegplafonod! Mekkora az az összeg, amit el tudsz képzelni, hogy maximálisan megkeresel a vállalkozásoddal? Ha ennek az összegnek a dupláját képzeled el, akkor milyen gondolataid és érzéseid támadnak?
Hogyan szabadulhatok meg tőle?
Csakúgy, mint minden más minket gátló hiedelmet, először ezt is fel kell ismernünk. Miután tudatosítottuk őket, és esetleg még a forrást is megtaláltuk, gondoljuk végig, hogy hasznosak-e számunkra ezek a tudattartalmak, vagy már csak akadályoznak minket. Amik hasznosak, azokat tartsuk meg, a többit pedig dobjuk ki, hiszen nem kellenek már nekünk. Addig nem tudunk sok pénzt keresni, amíg mi magunk sem hisszük el, hogy ez lehetséges!
Egy vállalkozás felépítése hosszú és kitartó munkát igényel. Ha úgy érzed, hogy ezen a hosszú úton elbizonytalanodtál, motiválatlanná váltál, vagy csak egyedül vagy a kérdéseiddel, bátran keress meg!
Ha tetszett a poszt, oszd meg ismerőseiddel is!
A hozzászólások jelenleg nem engedélyezettek ezen a részen.