Konfliktuskezelés elsajátítása

Life coach Budapest
Share on facebook
Share on email
Konfliktuskezelés elsajátítása

Az előző blogposztomban arról írtam, miért is baj a konfliktuskerülés, illetve milyen gondolatok, hiedelmek félelmek húzódnak meg a háttérben. Ebben a cikkemben azt szeretném megmutatni, hogyan tudsz ez ellen a gondolatok ellen védekezni, valamint milyen pozitív gondolatokra tudod őket lecserélni és ez, hogyan segít hozzá a sikeres konfliktuskezelés elsajátításához.

Konfliktuskezelés tanulása

Addig nem tudjuk kialakítani a számunkra megfelelő és az adott helyzethez legjobban igazodó konfliktus kezelési stratégiánkat, amíg nem tudunk megszabadulni a minket megbéklyózó gondolatoktól, hiedelmektől. Az előző bejegyzésben már bemutattam, hogy mennyi fajta feltételezés, félelem húzódhat meg a konfliktuskerülés hátterében. Ezek a gondolatok nagyon különbözőnek tűnhetnek, de egy valami mindegyikre igaz. A korlátozó tudattartalmak nem a jelenben történt eseményekből táplálkoznak, hanem régi benyomások, történések, hiedelmek alakították ki őket. Ezt azért nagyon fontos realizálnunk, mert ha ezt felismerjük, akkor képesek vagyunk tudatosan pozitívra cserélni a negatív gondolatokat.

Átprogramozás

Dr. David R. Hawkins írta ezt az Elengedés című könyvében „Mostanság sokféleképpen képzelik el az elmét. A legújabb nézet szerint egy számítógépre hasonlít, vagyis az elme koncepcióira, gondolataira és hitrendszereire tekinthetünk úgy, mint programokra. És mivel ezek programok, ezért megkérdőjelezhetők, törölhetők és visszavonhatók, ha pedig úgy döntünk, akkor a negatív programokat pozitívokkal cserélhetjük fel.”    

És hogyan tudjuk ezt a konfliktuskerülés tekintetében saját magunkon alkalmazni? Az előző posztban felsorolt példáknál maradva:

Így változtass ha:
  • Nem akarod megbántani a másikat, értsd nem vagy elég fontos magadnak, hogy kiállj magadért. → Akkor gondold végig, hogy csak azért, mert a múltban sok negatív kritikát, esetleg lekicsinylést kaptál, ebből azt következik, hogy most sem vagy értékes, és te nem számítasz? Felnőttként tényleg nincsenek jó és értékes tulajdonságaid? Tényleg nem fontos, hogy te hogyan vagy? Akkor itt az ideje, hogy elhidd: fontos vagy! Mindenkinek jobb és könnyebb, ha tudják, neked mire van szükséged! Nem a konfliktuskerülés, hanem a konfliktuskezelés tesz szerethetővé!
  • Nem tudsz kiállni magadért, mert nem bírod a konfliktus okozta feszültséget. → Akkor gondold végig, hogy most felnőtt fejjel sem bírod? Miért rémít meg a feszültség? Lehet, hogy gyerekként tehetetlen voltál, de most már vannak eszközeid elviselni a feszültséget! Biztos vagyok benne, hogy napi szinten élsz át feszültséget. Bízz magadban és abban, hogy ezt a feszültséget kibírod!
  • Felesleges belemenni a vitába. Sokszor volt olyan tapasztalatod, hogy nem tudod érvényesíteni az akaratod, ezért már előre feladod. → Lehet, régen gyenge pozícióban voltál, de most már felnőtt ember vagy. Képes vagy elsajátítani olyan kommunikációs technikákat, amik hozzásegítenek a konfliktuskezelés sikeréhez. Keress megoldást, ne hidd el, hogy te képtelen vagy megvédeni az érdekeidet!
Amennyiben:
  • Vita közben kritizálni fognak és te nem bírod a kritikát, bármit megteszel, hogy ne kelljen szembenézned saját hibáiddal. → Le kell számolnod azzal a téves nézettel, hogy csak tökéletesen vagy elfogadható. Persze a kritikát senki nem szereti, de hogyan másként tudnánk változtatni rossz szokásainkon, ha nem halljuk meg környezetünk visszajelzéseit. Pár perc kényelmetlenséget ki lehet bírni, amíg a kritikák elhangzanak. Fontos, hogy tudatosítsd, nem attól vagyunk szerethetőek, mert nincsenek hibáink, hanem pont attól, hogy mi is olyanná válunk, mint mások, tökéletlenné.

  • Félsz a saját dühödtől, mert szerinted túl durván fejezed ki magad. Ha nő létedre félsz a dühödtől, akkor gyanús, hogy gyerekként azt kaptad, hogy csak akkor vagy elfogadható, ha kedves, aranyos, cuki vagy. → Próbáld ki, hogyan reagál a környezeted a dühödre, ne hidd el, hogy te nem lehetsz dühős. Teszteld a környezeted, valószínűleg többet elbír, mint hinnéd. Ha pedig a jelenben azt jelzik vissza, hogy túl erőszakos voltál, tanuld meg szabályozni a feszültségedet és tanuld meg úgy kifejezni a dühöd, hogy az elfogadható legyen a környezeted számára. A sikeres konfliktuskezelés során nincs szükség agresszív viselkedésre.
  • A vita teljesen elbizonytalanít, szeretetlenséget élsz meg alatta. Valószínűleg amikor gyerekként ellentmondtál, a másik fél duzzogott, elutasítóvá vált, megvonta a szeretetet. Ez akkor nagyon elbizonytalanítóan hatott rád. → Ma már nem függsz ennyire másoktól, ha valaki duzzog, esetleg elutasítóvá válik, nem kell, hogy alapjaidban megrendítsen. Nem is biztos, hogy most is ezt a hatást váltja ki a vitátok a másikból. Most már felnőttként elhiheted, hogy nem kell mindig, mindenkivel jó fejnek lenni! A helyes konfliktuskezelés alapja az önbecsülés.
Így programozd át magad, ha:
  • Konfliktus esetén teljesen lefagysz, ledermedsz, mindig csak utólag jut eszedbe, mit kellett volna mondani. Valószínűleg nem vagy kapcsolatban magaddal, az érzéseiddel. Idő kell, míg kapcsolatot teremtesz a belső világoddal. Esetleg olyan erős, durva agresszióval találkoztál korábban, amivel szemben teljes tehetetlenséget, kiszolgáltatottságot éltél meg. → Ha az első igaz rád, akkor kezdj el gyakorolni. Figyelj az érzéseidre, tudatosítsd őket és kezdd el kimondani azokat! Hidd el, egyre könnyebben fog menni, hiszen gyakorlás teszi a mestert. Ha a második igaz rád, akkor vizsgáld meg az erőszak jelen van-e még az életedben. Ha igen, kérj segítséget! Az erőszakra nincs mentség, és szükség sem egy kapcsolatban! Ha viszont nincs, akkor szabadulj meg a rossz előfeltételezéstől. A többség nem viselkedik agresszívan vita közben. Csak azért, mert régen valaki így viselkedett vitás helyzetben, nem fogsz ezzel újra találkozni.  
  • Szülői minta negatív hatással volt rád, és nem szeretnél olyanná válni. Odáig már eljutottál, hogy a látott rossz mintát elutasítod, de sajátot nem alakítottál ki. → A minta elutasítása és ezzel egy kvázi ellenminta kialakítása is ugyanannyira káros. Hiszen ez sem a valóságra reagál, hanem egy éppolyan berögzült program, még ha az ellentéte is. Attól, mert kiállsz magadért, nem leszel erőszakos. Ha megtanulod, jól kezelni a konfliktusaidat, akkor a másik fél nem azt fogja megélni, amit te anno a másik szerepében megéltél.
 Tanulság

Ha ezeket az új gondolatokat képes vagy elültetni az agyadba, és újra tudod programozni azt, akkor van értelme tovább lépni és elsajátítani azokat a technikákat, amik segítenek abban, hogy sikeres konfliktuskezelés technikákat tudjál kialakítani.

Szeretnéd tudni, hogy te milyen konfliktuskezelési stratégiát alkalmazol? A következő cikkemben egy tesztet hozok, amiből megtudhatod. Gyere és töltsd ki!

Ahhoz, hogy egy boldog, kiegyensúlyozott életet tudj élni, fontos, hogy felismerd a téged gátló belső tényezőidet és megszabadulj tőlük. Ha úgy érzed, egyedül nem tudsz megbirkózni az elakadásaiddal, fordulj hozzám bizalommal!

Ha tetszett a cikk, oszd meg ismerőseiddel is!

Ha elsőkézből szeretnél értesülni az újdonságokról, iratkozz fel a hírlevemre!

* kötelező mező
Vállalkozó vagy?
This error message is only visible to WordPress admins

Error: Access Token for noisikertrener is not valid or has expired. Feed will not update.

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Ha elsőkézből szeretnél értesülni az újdonságokról, iratkozz fel a hírlevemre!

* kötelező mező
Vállalkozó vagy?