Szorongás ellen

Női Sikertréner Coach
Share on facebook
Share on email

Amikor az első kislányom megszületett és kezembe adták, félelmetes gondolatok kezdtek el cikázni az agyamban. “Úristen, hogyan fogom tudni életbe tartani? ” Mi van, ha nem tudom etetni?” “Mi van, ha beteg lesz és nem tudnak rajta segíteni? ” Olyan pici és törékeny!” Ezzel kezdetét vette a másfél évig tartó szorongásmaratonom. Az előző cikkemben a szorongás tüneteiről olvashattatok, most arról írok, mit tehetsz a szorongás ellen?

Szorongás kialakulása

A lányom születését követő időszakot, durván másfél- két évet, végig szorongtam. Folyamatosan attól féltem, hogy vagy a babával, vagy velem, vagy a férjemmel történni fog valami szörnyűség. Néha már azt kívántam, hogy inkább tényleg történjen valami, mert azzal jobban tudok mit kezdeni, ha tudom mi a baj, mint azzal, hogy csak félve várom a rosszat. Soha előtte, sem azt követően, nem tapasztaltam ilyen típusú hosszan tartó szorongást. Van, hogy a szorongás a semmiből tör ránk, és van, hogy hosszan, elnyúlóan a mélyben munkálkodva mérgezi meg a napjainkat. A kialakulását illetően sok a találgatás, de vannak bizonyos dolgok, tevékenységek, amik ismerten befolyásolják a szorongás erősségét, gyakoriságát.

Szorongás ellen egyedül

Mit tegyünk, ha szorongáson kapjuk magunkat?

Az első és legfontosabb tanács: Ne alkohollal próbáljuk meg orvosolni! Sajnos hazánkban az egyik legelterjedtebb szorongás ellen szer, az alkohol. Mivel azonnal hat, ezért rövidtávon jó ötletnek tűnik. Azonban a szorongás valódi okát nem oldja meg, sőt az alkohol használat további problémákat okoz, ezért nem ez a nyerő módszer. Ugyanez a helyzet a cigarettával, valamint az evéssel és a rekreációs drogokkal is.

A testmozgás vagy éppen a pihenés, kikapcsolódás viszont tényleg sokat segíthet a szorongás leküzdésében. Bizonyos gyógyteák, (fehértea, macskagyökér, komló) jótékonyan hatnak a szorongásra, de azért komoly és tartós szorongás esetén ezek inkább csak kiegészítő terápiakánt javasoltak. Ami még segíthet a szorongás leküzdésében, az a szociális kapcsolatok erősítése, a beszélgetések, az élmények megosztása, kapcsolatok újjáépítése. Megfigyelték, hogy kevesebb szorongást élnek meg azok az emberek, akiknek tartós, stabil kapcsolataik vannak, mint azok, akik magányosan, izoláltan élnek.

A felsoroltakon túl, azonban a szorongás valódi okának feltárása és a szorongás folyamatának megszakítása a cél. Az alábbiakban, 6 olyan lépést mutatok be, amelyek segítenek a szorongás hatékony oldásában.

A relaxáció, vagy autogén tréning nagyon hatékony a szorongás ellen.

Szorongás oldásának 6 lépése

Elfogadás

Az első és egyben legfontosabb lépés a szorongás, mint állapot elfogadása. Ez egy külső ingerre adott valós, érzelmi reakció, állapot. De fontos, hogy tudatosítsd, hogy ez “csak egy érzelmi” állapot. Ami múlékony, átmeneti és azért van itt, hogy jelezzen neked. Nagyon fontos, hogy jelzésként gondoljunk a szorongásunkra, hiszen valóban az a célja, hogy felhívja a figyelmünket valamire, amiről nem akarunk tudomást venni. Éppen ezért fontos, hogy ne próbáljunk tőle megszabadulni, vagy kitérni előle, mivel azzal csak erősítjük meglétét. Az elfogadás nem azt jelenti, hogy támogatjuk a szorongást, hanem elfogadjuk létezést. Ha megengedjük a szorongásnak, hogy megjelenjen és jelzésként fogadjuk el, akkor paradox módon ezzel nem erősítjük, hanem gyengítjük azt. Ennek oka, hogy az elfogadással lehetőséget teremtenünk arra, hogy már enyhébb formája is elegendő jelzés legyen számunkra arra, hogy valami nem jó nekünk, valamin változtatni kell.

Megfigyelés

Próbáljunk meg, mint egy külső megfigyelő ránézni szorongásunkra. Ítélkezés, önsajnálat nélkül figyeljük meg szorongásunkat. Ebben, az alábbi kérdések segíthetnek. Mit próbál nekünk üzenni a szorongásunk? Mi váltotta ki a szorongásomat? Milyen érzelmeket tudok magamban azonosítani? Kapcsolódik e hozzá valami érzet? Ha igen, ez hol a legerősebb? A torkodban, a hasadban, a mellkasodban? Milyen tünetek társulnak még hozzá?

Kitisztítás

A szorongáshoz kapcsolódó negatív gondolatok megfigyelése. Milyen gondolatok kapcsolódnak az adott szorongásos helyzethez? Érdemes őket kihangosítani. Akár leírni, összegyűjteni. Ezeknek általában a gyökere mindig ugyanarra irányul. “Nem tudom megcsinálni.” “Nem fog sikerülni.” “Úgyis baj lesz belőle.” “A végén úgyis megcsalnak, kihasználnak, elhagynak, stb.” Én azt szoktam javasolni, hogy mindegyik gondolattal kapcsolatosan tegyük fel magunknak azt a kérdést; hogyan hat ránk az, ha ez megtörténik velünk? Nézzük meg példaként, az úgyis elhagynak gondolatot. Hogyan hat ránk az, ha elhagynak? Nagyon fog fájni nekem, csalódott leszek és rettentő szomorú. Hogyan hat ránk az, ha fáj nekünk, ha szomorúak, csalódottak vagyunk? Elbizonytalanítóan. Hogyan hat ránk az, ha el vagyunk bizonytalanodva? Így megyünk egyre mélyebbre és mélyebbre a saját gondolatainkkal. Egészen addig, amíg meg nem találjuk azt az alapérzést, amit szeretnénk elkerülni. Mindig kiderül, hogy valójában az elkerülendő érzelem, érzet nem is olyan nagyon rémisztő, ijesztő dolog.

Gondolat kontroll

Ezt követően a negatív gondolatokat érdemes tudatosan törölni és pozitívra cserélni őket. Például; nem lesz baj, minden rendben lesz, elbírom, ha elhagynak, elbírom, ha bizonytalan vagyok stb. Ez nem olyan egyszerű feladat, mert a negatív gondolatok nagyon sokáig képesek kísérni minket. Éppen ezért fontos a gyakorlás, hogy hozzá kondicionáljuk magunkat a pozitív gondolatokhoz is. A negatív gondolatok is tanult gondolatok. Ha jobban megvizsgáljuk őket, akkor mindig kiderül róluk, hogy ezek hiedelmek. Nem az élettapasztalatunk által leszűrt tanulságok, hanem gyermek korból hozott hiedelmek.

Nyereség

Tapasztalatom szerint, ha arra is fordítunk figyelmet, hogy mit “adnak” nekünk a saját negatív gondolataink, akkor sikeresebben tudjuk elengedni őket. Ma már tudjuk azt, hogy ha valaki nem akar, tud, képes valamit megváltoztatni, annak fő oka az, hogy van valami “jó”, “pozitív” számára abban a helyzetben. Szinte hallom, ahogy azt mondod: Marhaság! Mi jó lenne nekem abban, hogy szorongok?

Nyereség lehet például az önsajnálat, hogy akkor megélhetem, hogy nem vagyok jó semmire, nekem semmi sem sikerül. Lehet még nyereség, hogy akkor nem kell megtenni dolgokat. Ki lehet bújni a felelősség alól, vagy éppen eleget tehetünk egy szülői negatív elvárásnak, kritikának. “Úgy sem lesz belőled semmi”. “Neked semmi nem fog sikerülni.” Úgyis sírás lesz a vége.”

Légy gyanakvó és kíméletlen magaddal szembe! Tedd fel magadnak a kérdést, miért ragaszkodsz a szorongáshoz? És keresd meg a saját “hasznodat”. A sikeres változtatáshoz fontos, hogy eltudjuk engedni ezt a hasznunkat.

Itt és a most

Maradj a mostban. Próbálj meg minél reálisabban ránézni a helyzetre. Nem a régi berögzülések, félelmek, hiedelmek alapján gondolkodni, hanem az itt és mostban kialakult szituációra reagálni. Az a valóság, amit feltételezel? Valóban az történik, amit te beleképzelsz egy történetbe?

Szorongás ellen szakemberrel

Ha már a házi praktikák nem működnek, akkor mindenképp érdemes szakember segítségét kérni. Ennek keretében elérhetőek különböző gyógyszeres kezelések. Ezek előnyei, hogy jól megválasztott gyógyszer esetén a hatás gyors és teljes lehet. Hátránya azonban az, hogy könnyen hozzá lehet szokni a gyógyszerekhez, ilyenkor emelni kell az adagot, illetve ezeknek a gyógyszereknek vannak mellékhatásai. Probléma még, hogy a szorongás okát nem kezeli, így a gyógyszerek elhagyása után a szorongás könnyen visszatér.

Épp ezért javaslom az oki terápiákat, amikor is a szorongás okának felismerése és feldolgozása a cél. Számos terápiás módszer van, ami hatékony segítséget nyújt szorongás esetén. Az általam is használt autogén tréning például hosszútávon csökkenti a szorongásos tüneteket. A legjobb benne pedig az, hogyha valaki már megtanulta a módszert, utána terapeuta nélkül is folyamatosan használhatja azt. További hatékony módszer a kognitív terápia, a hipnoterápia, vagy akár a mindfulness. Úgy gondolom érdemes dolgoznunk a szorongásunkkal, hiszen a jól megválasztott terápia esetén a szorongás kezelhető!

Te is szoktál szorongani? 

Nagyon fontos, hogy olyan szakembert válasszunk, akiben megbízunk és akinél biztonságban érezzük magunkat a folyamat közben. Ha szeretnéd, hogy ebben a folyamatban én kísérjelek végig, keress meg!

Szeretnéd tudni mennyire szorongsz? Töltsd ki a szorongás tesztemet!

Ha tetszett a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!  

Ha elsőkézből szeretnél értesülni az újdonságokról, iratkozz fel a hírlevemre!

* kötelező mező
Vállalkozó vagy?